Ioana Boștenaru – Elogiul nedespărțirii

Poezia de dragoste are o tradiție aparte în literatura română. De cele mai multe ori e legată de experiența autorilor, care se subordonează volitiv propriilor sentimente, reușind să scrie poate cele mai valoroase poeme despre ritualuri erotice, împliniri sau eșecuri și pierderi. În ceea ce privește postularea celor din urmă, nu e necunoscut faptul că trecerea în neființă a apropiaților a reprezentat o sursă de inspirație pentru poeți, un exemplu sugestiv fiind volumul publicat în anii ’80 de Ileana Mălăncioiu, „Sora mea de dincolo”: ”Privesc cum plouă prin geamul uşor aburit/ se fac mii de cercuri în balta de pe şosea/ nu se mai opreşte, geme pămîntul de apă/ vai, Doamne, cum o plouă pe sora mea/ din ploaia asta rece nu mai scapă./ Cum nu mai scapă? îmi spune un glas,/ sora ta a scăpat pentru totdeauna/ de vremea asta rea şi schimbătoare/ nu te mai teme, nu i se-ntîmplă nimic —/ dar eu mă rog smerită să fie iarăşi soare.”

Tonul grav și sinceritatea sunt pregnante în astfel de poeme. Evenimentul morții sparge echilibrul și scoate la iveală o intensitate a trăirii fără precedent, izvorâtă din incapacitatea de a explica noua realitate în termenii obișnuiți. Eșecul generează, așadar, suferința, Constantin Abăluță subliniind felul în care poezia de acest tip „capătă adesea un autentic suflu de dincolo, incredibilul acelei dispariții marchează poemele cu gravitatea și licărul luminos al metalelor aurifere atunci cînd le desprinzi cu mîna ta din ganga în care au așteptat milioane de ani.”

Volumul Anei Blandiana, intitulat sugestiv „Variațiuni pe o temă dată”, se înscrie în această categorie a poemelor de dragoste generate de pierderea ființei iubite, în cazul de față, de pierderea soțului Romulus Rusan, ilustrând capacitatea poeziei de a elimina până și bariera impusă prin moarte. Autoarea asociază amplul poem de dragoste, structurat în 59 de poeme distincte, ce urmează diverse strategii de organizare, cu „cea mai metafizică” dintre cărțile sale. Într-adevăr, asistăm la un volum care depășește granițele realului, încercând să explice acel dincolo de nepătruns și să mențină comunicarea cu cel captiv acum acolo. Interesant cum fiecare aspect al cotidianului îl aduce în prezent. Hainele, oglinda, baloanele de săpun, mersul la piață și toate automatismele vieții de zi cu zi sunt generatoare de amintiri. Sfera obișnuitului îl pierde pe el și devine brusc imperfectă, e spartă, iar ea încearcă din răsputeri să îl caute în necunoscut și să refacă echilibrul prin poezie: „Ne întâlnim ca într-un balon de săpun/ Pe care reușesc din când în când/ Să îl suflu/ Strălucitor, transparent,/ Cu noi doi înăuntru/ Fericiți și frumoși,/ Conștienți/ Că totul e doar pentru câteva secunde./ Dar totul este atât de miraculos,/ Încât cine știe dacă acolo/ O secundă/ Nu durează milenii …” .

Totul devine posibil, efemeritatea e anulată, iubirea fiind atemporală și nemaiținând cont de repere. Îndrăgostitul rămas îl caută pe celălalt în universul mundan, îi vorbește, îi dă întâlnire în vis, cântă trecerea anotimpurilor, în speranța că schimbarea e percepută și dincolo și că singurătatea în doi va fi perpetuată pentru totdeauna: „Mereu/ am visat să fiu singură/ Pentru că întotdeauna/ erau prea mulți oameni/ în jurul meu./ Doar tu erai eu./ Doar tu renunțai la plural,/ La multiplul din noi,/ Doar tu știai să construiești o singurătate/ în care puteam încăpea amândoi.”

Absența iubitului e generatoare de viziuni. Deși nu își poate atinge iubitul, deși nu poate identifica elemente palpabile care să ateste existența acestuia, seria de viziuni revelatorii asigură persistența lui în spațiul comun și anularea oricărui semn al bizarului asociat cu menținerea comunicării între îndrăgostiți sub această formă. Astfel, iubitul de dincolo e asociat cu ursulețul imaginar din copilărie: „Când eram mică, asemenea multor copii, aveam un prieten imaginar. Nu-l vedeam decât eu (…) Faptul că era invizibil pentru ceilalți și că, în timp ce stăteam de vorbă, ceilalți auzeau doar cuvintele mele nu-l punea sub semnul întrebării, aproape dimpotrivă. Era numai al meu (…) De ce ar fi macabru acum ceea ce atunci era un joc minunat?” Sunt viziuni ale împlinirii în doi, dar și viziuni care, prin apelul la ludic și la un ton inocent, anihilează aerul morbid asociat acum realității fără el, căci da, viața celei rămase e de-a dreptul un roman polițist, cu și despre morți,  iar o dovadă elocventă în acest sens este reprezentată de pasajele narative și confesive totodată, care subliniază tumultul generat de plecarea lui: „În ultimul timp, viața mea seamănă cu un roman de Agatha Christie. Totul părea să se desfășoare normal, când, deodată, ai dispărut (…) Tu ai fost primul. Sau poate că romanul se desfășurase și înainte la fel, dar eu am început să-l citesc doar pornind de la tine.” Pierderea e resimțită doar odată cu dispariția LUI, căci candoarea iubirii este brusc substituită de moarte.

Indiferent de felul în care își organizează gândurile, variația stilistică fiind evidentă (pasaje narative, sonete sau rondele), Ana Blandiana reușește să constituie o simfonie a iubirii, un amestec de tonuri grave, degajate sau senine, un volum despre frică, despre acomodarea fără celălalt. E o călătorie prin spațiile comune, o călătorie însoțită de simplitate și sinceritate, la capătul căreia revelația este nedespărțirea prin moarte, căci în „Variațiuni pe o temă dată” EȘTI nu poate fi anulat, noapte bună nu înseamnă adio: „Noapte bună, dulce Prinț. Mâine dimineață va începe o eră în care numai eu voi ști că exiști în continuare…”

________________

* Ana Blandiana, Variațiuni pe o temă dată, Humanitas, 123 pag.

 

 

 

[Vatra, nr. 1-2/2020, pp. 25-26]

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.